Med hænderne i lommen

Uden de store armbevægelser kan du få hjælp til at slå

207

Mange klubspillere slår langt kortere, end de faktisk er i stand til, fordi de ganske simpelt ikke bruger de stærke muskelgrupper: lår, baller og hofter. Det er de muskler, som skal føre an i slaget. Ved at rotere aggressivt sætter du fart i overkroppen og giver plads til armene. Tour-spillerne er gode til at gøre det, og deres bæltespænde peger næsten mod målet i tilslagsøjeblikket. Klubspillerens spænde har en tendens til at være på tværs af målet, og fra sådan en position kan armene ikke svinge ordentligt igennem. Her er en øvelse, så du kan få en fornemmelse af, at du er mere dynamisk i underkroppen og kan få mere kraft i dine drives.

Sving helt tilbage

Træk køllen helt op på toppen i tilbagesvinget udelukkende med din højre arm. Venstre hånd skal fastholde det solide greb i højre forlomme. Undgå enhver tendens til at lade hoften skride ud til siden. Fornem, et tiltagende pres under højre fod, når du svinger helt tilbage.

Fornem opspændingen

Selv om du bør fornemme en lille rotation i hoften, så skal din venstre hånd holde lidt igen for forhindre, at rotationen ikke bliver for stor. På den måde kan du mærke, hvordan dine skuldre spænder op mod din hofte og skaber et vrid i kroppen i tilbagesvinget.

Tag godt fat i lommen

 

Tag fat om driveren kun med højre hånd, mens du holder fast i din højre forlomme med din venstre hånd. Stil dig over bolden, som du normalt vil gøre før et slag. Du kan stille en tee på græsset, men lad være med at bruge en bold.

 

 

Sekvensen i tilslaget

Du skal fornemme, at det er underkroppen, der er den drivende kraft i tilslaget. Det er hofternes dynamiske bevægelse, der trækker overkroppen med rundt i tilslaget. Slagets kraft opbygges indefra og ud: Fra kroppens center videre gennem kroppens lemmer og ud i køllen.

Rigeligt med plads 

Ved at sørge for en god hofterotation skaber du plads til, at overkroppen kan ramme bolden ordentligt. Jo bedre, du er til at rotere i dine hofter, jo hurtigere kan du bevæge skuldrene – og jo længere kan du slå bolden.

Synkron rotation

 

Fornem, at skulderen bevæger sig synkront med hoften, mens du trækker i lommen. Du skal udnytte kroppens rotation til at få slagfladen rettet ind i tilslagsøjeblikket. Hvis skuldrene sakker bagud, rammer du bolden med en åben slagflade, og så flyver den højt og ud mod højre.